Wymagania egzaminacyjne z języka polskiego dla ucznia klasy 8 – na podstawie podręcznika Nowe słowa na start! wyd. Nowa Era
1. Materiał gramatyczny:
– odmienne i nieodmienne części mowy (umiejętność wskazania w zdaniu),
– części zdania (umiejętność wskazania w zdaniu),
– zdanie pojedyncze oraz złożone współrzędnie i podrzędnie,
– mowa zależna i niezależna.
2. Słowotwórstwo:
– wskazanie w wyrazach tematu słowotwórczego i formantu (przedrostek, wrostek, przyrostek).
3. Rodzaje literackie (liryka, epika, dramat) i ich cechy.
4. Środki stylistyczne (wskazanie w tekście poetyckim):
– epitet,
– porównanie,
– ożywienie,
– uosobienie,
– onomatopeja,
– metafora (przenośnia),
– inwokacja,
– apostrofa,
-pytanie retoryczne.
5. Materiał literacki oraz lekturowy:
– Adam Mickiewicz – poezja
- Burza – cechy sonetu,
- Reduta Ordona – wydarzenia historyczne będące tłem wiersza, patriotyzm J. Ordona,
- Śmierć Pułkownika – motyw rycerza w utworze, losy Emilii Plater,
– Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz:
- Epopeja narodowa,
- Losy Jacka Soplicy/Księdza Robaka,
- Dwa portrety kobiet; Telimena i Zosia (porównanie),
- Tradycje i obyczaje szlachty,
- Historia zamku Horeszków,
- Motyw miłości i ojczyzny,
– Henryk Sienkiewicz, Latarnik:
- Losy Skawińskiego,
- Porównanie bohatera do Syzyfa, Odyseusza i liścia na wietrze,
- Latarnik jako nowela (cechy),
– Henryk Sienkiewicz, Quo vadis:
- Znaczenie tytułu,
- Sposób ukazania pogan i chrześcijan,
- Motyw miłości (Marek i Ligia),
- Motyw władzy (Neron),
– Juliusz Słowacki, Balladyna:
- Świat fantastyczny i realistyczny,
- Losy Aliny i Balladyny,
- Symboliczne znaczenie (nóż, korona, plama na czole, skrzynia, piorun),
- Zbrodnie Balladyny i żądza władzy.
Egzamin pisemny będzie miał formę testu (zadania otwarte i zamknięte), dodatkowo wymagana jest umiejętność redagowania ogłoszenia/zaproszenia i rozprawki.