Wymagania egzaminacyjne z języka polskiego dla ucznia klasy 7 – na podstawie podręcznika Nowe słowa na start!  wyd. Nowa Era

  1. Materiał gramatyczny:

– odmienne i nieodmienne części mowy (umiejętność wskazania w zdaniu),
– części zdania (umiejętność wskazania w zdaniu),
– zdanie pojedyncze oraz złożone współrzędnie i podrzędnie,
-rodzaje  imiesłowów .

  1. Rodzaje literackie (liryka, epika, dramat) i ich cechy.
  1. Środki stylistyczne (wskazanie w tekście poetyckim):

– epitet,
– porównanie,
– ożywienie,
– uosobienie,
– personifikacja,
– onomatopeja,
– metafora (przenośnia),
– inwokacja,
– apostrofa,
-pytanie retoryczne.

  1. Materiał literacki oraz lekturowy:

– Jan Kochanowski Fraszki:

  • Znajomość treści fraszek; Na lipę, Na dom w Czarnolesie,
  • Na czym polega personifikacja we fraszce Na lipę,
  • Definicja fraszki.

– Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę:

  • Podróże bohatera po sześciu planetach,
  • Mały Książę na Ziemi,
  • Symbolika (wąż, róża, lis, studnia, pustynia, podróż),
  • Miłość, przyjaźń i oswojenie,
  • Mały Książę jako opowiastka filozoficzna.

– Aleksander Fredro, Zemsta:

  • Konflikt w Zemście, jego przyczyny, przebieg i zakończenie,
  • Rodzaje komizmu (słowny, postaci, sytuacyjny oraz ich przykłady),
  • Charakterystyka Cześnika, Rejenta i Papkina.

– Adam Mickiewicz, Dziady cz. II:

  • Dziady cz. II jako dramat (cechy),
  • Duchy (widma), sposób przywołania, ich wina, kara, prośba oraz pouczenie,
  • Na czym polegał obrzęd dziadów?

– Karol Dickens, Opowieść wigilijna:

  • Ebenezer Scrooge jako bohater dynamiczny,
  • Co pokazali, jaką wizję świata przedstawili; Jakub Marley, Duch Przeszłych Świąt, Duch Teraźniejszych Świąt oraz Duch Przyszłych Świąt,
  • Jaka płynie nauka z wizyty poszczególnych duchów.

– Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec:

  • Kamienie na szaniec jako literatura faktu (cechy),
  • Losy Rudego, Alka i Zośki,
  • Akcje Małego Sabotażu (omówienie akcji fotograficznej, kinowej, kopernikowskiej, malowanie kotwicy, rysowanie żółwia, zdejmowanie flag niemieckich i wieszanie polskich),
  • Akcje dywersyjne (np. pod Arsenałem, Sieczychami, wysadzenie mostu kolejowego, odbicie więźniów),
  • Znaczenie tytułu.

Egzamin pisemny będzie miał formę testu (zadania otwarte i zamknięte), dodatkowo wymagana jest umiejętność redagowania ogłoszenia/zaproszenia i krótkiego tekstu argumentacyjnego.